Høng-Crewet
Vampire: The Masqurade
Hej allesammen
Jeg ville bare lige høre om jeres mening angående nogle ting.
- Hvad er det vigtigste i et Vampire scenarie?
- Skal man følge reglerne til punkt og prikke, eller?
- Kan man virkelig tillade sig alt som Storyteller, eller er der grænser?
Jeg ville bare lige høre om jeres mening angående nogle ting.
- Hvad er det vigtigste i et Vampire scenarie?
- Skal man følge reglerne til punkt og prikke, eller?
- Kan man virkelig tillade sig alt som Storyteller, eller er der grænser?
Rettet d.2005-3-9 15:45:36 af Allan larsen
Hej Allan
Alle de punkter du spørger om, kan man ikke svare endeligt på. Det vil altid afhænge af gruppen du spiller med, da forskellige mennesker har forskellige ønsker/forventninger.
Min holdning til spørgsmålene skal du dog ikke slippe for, så:
-Det vigtigste i et Vampire scenarie.
Stemningen. Vampire foregår i World of Darkness verdenen, som er en ret så dyster version af vores egen. Intriger er også meget vigtigt, da det stort set er hvad vampyrer render og laver.
Når man har "uendelig" meget tid, så skal man jo finde på noget at lave, og vampyrer har det de kalder "The Dance Macabre". Jo ældre vampyrer er, jo flere tråde har de at hive i (de stopper aldrig med at få fat i flere tråde), og jo mere arbejder de på at få andre vampyrer til at udføre deres ønsker, uden at de andre vampyrer overhovedet er klar over det. Magt-netværket i Vampire er så filtret og enormt at ingen kan overskue det.
Endvidere er det også vigtigt at bruge Humanity elementet. Spillerne skal helst føle, at de har svært ved at holde fast på deres menneskelighed. At de stille og rolig (eller ret så hurtigt) glider imod bæstet. Det er et stort og vigtigt element i Vampire, som man som storyteller bør sætte sig godt ind i.
-Skal reglerne følges til punkt og prikke?
NEJ! Dette gælder for ALLE rollespil. Det er selvfølgelig ikke for sjov, er der er lavet regler, men de er kun til at hjælpe. Man bør selvfølgelig ikke bøge reglerne for meget, eller ignorere dem for meget, da spillerne således kan begynde at føle at der ikke er nogen sammenhæng mellem noget som helst, men til punkt og prikke... aldrig!
-Kan man tillade sig alt som Storyteller?
Ikke et særlig præcist spørgsmål, men vil prøve at svare.
Man skal selvfølgelig tage hensyn til sine spillere. Er der noget de ikke kan klare, så skal man undlade det. Men ellers har en storyteller meget frie tøjler. Husk også at der er en grund til at de har kaldt det Storyteller, og ikke gamemaster.
Husk endvidere at Vampyrer har ikke særlig frie tøjler, i forhold til helte fra D&D f.eks. Vampyrer har mange regler, moralske codex, fjender, alliancer, mm. der skal holdes styr på og tages hensyn til, ellers går det galt... hurtigt.
Sidste bemærkning: Husk at vampyrer IKKE er helte. De er monstre.
Alle de punkter du spørger om, kan man ikke svare endeligt på. Det vil altid afhænge af gruppen du spiller med, da forskellige mennesker har forskellige ønsker/forventninger.
Min holdning til spørgsmålene skal du dog ikke slippe for, så:
-Det vigtigste i et Vampire scenarie.
Stemningen. Vampire foregår i World of Darkness verdenen, som er en ret så dyster version af vores egen. Intriger er også meget vigtigt, da det stort set er hvad vampyrer render og laver.
Når man har "uendelig" meget tid, så skal man jo finde på noget at lave, og vampyrer har det de kalder "The Dance Macabre". Jo ældre vampyrer er, jo flere tråde har de at hive i (de stopper aldrig med at få fat i flere tråde), og jo mere arbejder de på at få andre vampyrer til at udføre deres ønsker, uden at de andre vampyrer overhovedet er klar over det. Magt-netværket i Vampire er så filtret og enormt at ingen kan overskue det.
Endvidere er det også vigtigt at bruge Humanity elementet. Spillerne skal helst føle, at de har svært ved at holde fast på deres menneskelighed. At de stille og rolig (eller ret så hurtigt) glider imod bæstet. Det er et stort og vigtigt element i Vampire, som man som storyteller bør sætte sig godt ind i.
-Skal reglerne følges til punkt og prikke?
NEJ! Dette gælder for ALLE rollespil. Det er selvfølgelig ikke for sjov, er der er lavet regler, men de er kun til at hjælpe. Man bør selvfølgelig ikke bøge reglerne for meget, eller ignorere dem for meget, da spillerne således kan begynde at føle at der ikke er nogen sammenhæng mellem noget som helst, men til punkt og prikke... aldrig!
-Kan man tillade sig alt som Storyteller?
Ikke et særlig præcist spørgsmål, men vil prøve at svare.
Man skal selvfølgelig tage hensyn til sine spillere. Er der noget de ikke kan klare, så skal man undlade det. Men ellers har en storyteller meget frie tøjler. Husk også at der er en grund til at de har kaldt det Storyteller, og ikke gamemaster.
Husk endvidere at Vampyrer har ikke særlig frie tøjler, i forhold til helte fra D&D f.eks. Vampyrer har mange regler, moralske codex, fjender, alliancer, mm. der skal holdes styr på og tages hensyn til, ellers går det galt... hurtigt.
Sidste bemærkning: Husk at vampyrer IKKE er helte. De er monstre.
Hej Steven
Tak for svaret, det meste af det tænkte jeg nok du ville svare, på den måde som du nu gjorde.
Ser det er nemlig mig og Igor der igang med at lave "et game", hvis man kan kalde det det.
Igen tak for svaret og vi ses på lørdag.
Tak for svaret, det meste af det tænkte jeg nok du ville svare, på den måde som du nu gjorde.
Ser det er nemlig mig og Igor der igang med at lave "et game", hvis man kan kalde det det.
Igen tak for svaret og vi ses på lørdag.
det vigtiste er nok at man holder spillet kørende, men at man heller ikke skal have for mange plot´s fordi det kan være spil ødelæggende. også vil jeg give Steven ret i at stemningen også tæller meget
jeg syns at det er godt at der er regler man kan forholde sig til, men for mange er heller ikke godt, men man skal så vidt mulig holde dem, men regler er også til for at blive brudt
NEJ! Som storyteller kan du ikke tillade dig alt, men selvfølgelig vil der være flere ting du kan, fx flere evner, men overdriv ALDRIG, så er der nogen der vil bide mærke i det og blive utilfredse.
jeg syns at det er godt at der er regler man kan forholde sig til, men for mange er heller ikke godt, men man skal så vidt mulig holde dem, men regler er også til for at blive brudt
NEJ! Som storyteller kan du ikke tillade dig alt, men selvfølgelig vil der være flere ting du kan, fx flere evner, men overdriv ALDRIG, så er der nogen der vil bide mærke i det og blive utilfredse.
Det fede ved Vampire er den meget grundige baggrund der er bag det hele, alt hænger sammen flere tusinde år tilbage og så frem til nu. Hvis du spiller med en flok spillere der har styre på alt dette, skal du som storyteller også have styr på det, da dine spillere ellers hurtigt vil blive frustreret.
Dette er skrevet med de gamle regler i tankerne, ander ikke hvordan de nye er.
Angåede dine spørgsmål:
1: Stemmingen som folk vist allerede har nævnt, og gerne hold spillerne presset mod tiden, da vampires hurtigt bliver solskoldet.
2: Af alle de RPG bøger jeg har læst tror jeg faktisk at der i samtlige af dem står skrevet om "the golden rule", nemlig at en GM/storryteller kan ændre på hvad han nu vil.
Dog vil jeg i Vampire råde dig til ikke, at ændre på historien/baggrunden, da den er super fed. Hold dig til de overordnede regler når det kommer til karakter laving, og kamp. NPCere og den slags bliver federe hvis de har noget spillerne ikke har, hvilket ikke behøver være en del af reglerne.
Kort. Følg reglerne, men være ikke bundet til dem, hvis der er noget du/i mener bør ændres.
3: Ingen kan tillade sig alt. Men da vampires køre meget på stemmingen så prøv at gå lidt mod folks grænser, og have en regl om, at hvis nogen mener det er lidt for meget så giver de lige et præg, enten under eller efter spillet.
Dette er skrevet med de gamle regler i tankerne, ander ikke hvordan de nye er.
Angåede dine spørgsmål:
1: Stemmingen som folk vist allerede har nævnt, og gerne hold spillerne presset mod tiden, da vampires hurtigt bliver solskoldet.
2: Af alle de RPG bøger jeg har læst tror jeg faktisk at der i samtlige af dem står skrevet om "the golden rule", nemlig at en GM/storryteller kan ændre på hvad han nu vil.
Dog vil jeg i Vampire råde dig til ikke, at ændre på historien/baggrunden, da den er super fed. Hold dig til de overordnede regler når det kommer til karakter laving, og kamp. NPCere og den slags bliver federe hvis de har noget spillerne ikke har, hvilket ikke behøver være en del af reglerne.
Kort. Følg reglerne, men være ikke bundet til dem, hvis der er noget du/i mener bør ændres.
3: Ingen kan tillade sig alt. Men da vampires køre meget på stemmingen så prøv at gå lidt mod folks grænser, og have en regl om, at hvis nogen mener det er lidt for meget så giver de lige et præg, enten under eller efter spillet.