Forside > Online Forum > Figurspil
Brugere Log på
Høng-Crewet

9th refleksioner: Kingdom of Equitaine

Steffen Jørgensen

d. 24. Mar. 2016 kl. 13:06

http://www.the-ninth-age.com/pdf/the-ninth-age_Kingdom_of_Equitaine_0-99-2.pdf

Army rules
Blessing er noget andet nu. Man mister ikke automatisk første tur, man kan bare ikke få +1 til et rul om første tur(hvis man vælger en option til sin blessing). Det er jo meget fedt...
Blessing giver kun 6++, men man kan vælge mellem to valgmuligheder. Den ene gør at blessingen er magen til den gamle kendte 5++ mod styrke 5 eller mere - Den anden giver 5++ mod angreb med armour piercing.

Lance formation er stort set det samme. Den giver dog fight in extra rank og på charge giver den endnu en fight in extra rank (dvs. fire rank må angribe på charge).

Serfs(dvs. bønder) får +1M når de marcher og er i nærheden af en ridder med inspiring presence. Det er meget cool - Tror jeg...

Virtues er generelt blevet dyrere, men der er nogle spændende imellem. Tænker mest på "MIGHT"(45 pts). Med denne får riddere +1 A og +1S på charge og for hvert angreb der wounder får han endnu et angreb. En lord med ws 6 og A 5 og S7 bliver på den måde noget sejere - Tror jeg.

Helte
Lord + paladin er blevet billigere, men alle deres tilvalg er blevet lidt eller meget dyrere(lanser, skjolde og heste er ca. 50 % dyrere end før), så i alt bliver nærkampsheltene en del dyrere end hidtil. Hippogriff er blevet meget billigere og en pegasus lidt dyrere.

De to damsels er umiddelbart ret magen til de gamle, men kan vælge mellem fire forskellige lores.

Ny helt!
Castellan = bondehelt til 40 pts. Må ride på hest og får special rules alt efter hvilken bondenehed han joiner. Har LD 7 og kan vælge mellem en del våbenkombinationer og må få 25 pts. magisk udstyr (ikke særlig bretoniansk at give bønder magisk udstyr...). Kan opgraderes, så en bondeenhed får devastating charge… Det er nok sjovere på papiret ift. hvor effektivt det er i virkeligheden.
Virker som en fair deal, og i små kampe kunne han nok forbedre bonde enheders indflydelse på kampen en hel del.

Core
Generelt har enhederne fået en masse valgmuligheder de ikke havde før, det er jo meget fint.
Alle warhorses får +1S på charge = Fint! Men da hestene ikke har fight in extra rank, så vil dder kun være tre heste der slår i en normal lanceformation, så tvivler på det vil betyde så meget...
Hestene har 9 i movement(1 mere end empires), så effektivt har de fortsat 8 M med barding(hvilket de automatisk har).

Aspiring knights har fået frenzy, men har ikke automatisk HA. De kan opgraderes til crusaders og får på den måde +1S på charges. De er lidt billigere end tidligere, men bliver dyrere, hvis de skal have HA.

Knights of the Realm(hurra - de hedder det samme) har fået +1S, så de nu har 4. Det er fedt! De har også fået diverse muligheder for andre våben, så det er fint.
Bondesoldater er blevet et point billigere, men skal opgraderes for at få halberds. Dvs. samme pris og samme dårlige stats som hidtil. Har fået Serf reglen, så de kan marche længere.
Bueskytter er blevet lidt billigere, men kommer ikke længere med defensive stakes automatisk. Kan opgraderes med crossbows(hvis du har crusader knights med)!

Special
Questing knights er blevet meget billigere og har fået en mere brugbar special rule. De er nu specialisteret i at jagte monstre. De har fået bedre WS og kan bruges deres GW som både GW og Halberd. De kan yderligere opgraderes(for 5 pts pr. model) til at være vanguard, scout og forest strider.
Alt i alt ser de ud til at være meget bedre end tidligere!

Pegasus knights ser ud til at være blevet nerfet en del. De er blevet billigere, men har fået mindre movement og har mistet vanguard og skirmish (begge kan dog tilkøbes for en del ekstra point). Er lidt lunken overfor dem…

Yeomen er blevet meget billigere, men er ellers magen til de gamle (de må dog få kastevåben nu???). De er umiddelbart lige så anvendelige som tidligere.

Ny enhed!
Knights forlorn. Mini questing knights til fods med GW/Halberds. 12 pts pr. model er nok ok. De kan blive skirmish gratis og har bonus reglerne mod monstre. De kan blive hedge knights og så får de ambush og forest strider… Kan ikke lige vurdere hvor gode de måske er.

Battle pilgrims hedder nu peasant crusaders. De har stubborn, frenzy og hatred, men ingen blessing længere. 6 pts. stykket er en del billigere end tidligere.

Rare
Grail knights… Lidt billigere. WS og T er blevet bedre. Kan få divine attacks (Ward saves skal re-rolles). Må kun joines af bondehelte (WTF?). Umiddelbart en rimelig forbedring. De mister dog hver et angreb i supporting attacks ift. tidligere.

Green knight. En one of the kind model, der minder lidt om den gamle green knight, men som ikke har nogen af de gamle unikke regler. Billigere end den gamle. Bwahh…

Siege warmachine. To options: trebuchet og scorpion. Trebuchet er dyrere (130 pts.) og har fået lavere styrke 4(10). Den har fået AP. Scorpion er en standard boltthrower til 70 pts(lyder dyrt?). Fint med en ekstra valgmulighed, men begge virker ret dyre (en empire cannon koster fx kun 100 pts)…

Ny enhed.
Sacred reliquary. Gående chariot med S3 impact hits (who cares…). Giver blessing og booster andre bondeneheder indenfor 6” – kunne være ret fint. Semi Dyr (130 pts)!

Konklusion
Jeg forestiller mig at jeg fremover vil spille med mere varierede lister. Bonde enhederne tilbyder en del flere muligheder nu og foot knights kan supplere disse.
Alle knights er blevet bedre. Særligt KoTR og QK ser på papiret nice ud.
Jeg tror dog det bliver et farvel til mange helte. Nærkampsheltene er umiddelbart blevet en del dyrere, og da de almindelige knights måske kan levere et større punch, så er jeg måske ikke lige så afhængig af dem.
Trebuchets, boltthrower og pegasus knights virker alle som relativt dårlige valg ift. point cost, så det er umiddelbart de enheder jeg tror jeg typisk vil droppe.

Generelt vil jeg sige, at jeg er rimelig begejstret...
Redigeret d. 24. Mar. 2016 kl. 23:12

Dennis Christensen

d. 24. Mar. 2016 kl. 14:37

Fine reviews du kommer med.

Husk alle hærer er blevet lavet om, så at sige om noget er dyrt eller billigt, kræver du læser alle de andre bøger igennem også.

Og WS = Weapon Skill :)

Steven Poulsen

d. 24. Mar. 2016 kl. 20:21

Fine gennemgange.

Det virker til, at de modsat Games Workshop tilstræber, at alle enheder (og hære) er ca. lige brugbare (om end i forskellige situationer), og grundet deres mulighed for løbende at justere, så vil mere spiltest forsat balancere endnu mere.

Kan godt forstå, at du er begejstret. Det er en langt federe bog end den gamle :)

Hint: Ward Saves kan skrives som "5++"

Steffen Jørgensen

d. 24. Mar. 2016 kl. 23:13

Ward saves rettet. Og ja det er svært at sammenligne, men har læst ogres og empire igennem, så kan sammenligne lidt med dem, og så må jeg jo sammenligne med 8th ed, da det er alt jeg kender :)

Log på

Forbliv logged på: Log på
Glemt password?
Ny bruger?